mandag 13. april 2015

Prosjekt barnerom


Etter å ha delt rom i tre år var det på tide å få hvert sitt rom.
Jeg synes egentlig det er helt greit at unger deler rom, og sånn sett kunne de sovet sammen noen år til. 
Men, disse to har et ganske forskjellig søvnmønster, noe som fører til:
a) én som plager og én som blir plaget.
b) to stk barn som fyrer hverandre fullstendig opp.
Resultatet er uansett at dagen blir avsluttet med kjefting, og det er ikke kjekt for noen.

Rommet de delte har nå blitt litlejenta sitt sukkersøte prinsesserom. At rommet er ribbet for leker skyldes ikke at jeg allerede har begynt å pakke tingene vekk før maling, men det er et resultat av gjentatte kvelder med herjing, kasting av leker på den andre for å irritere, kasting av leker for å plage mor og far (felles glede), nedriving av bilder og tegninger fra veggene og istykkerrevne bøker.
Hadde det bare blitt fredeligere!



Veggene er malt med S 1020-R50B, i farge som Rapunzel sin kjole.
Barnemøblene er rosa som Tornerose sin kjole.


Putene er fra mitt gamle barne/ungdomsrom, trukket om lik de gamle stuegardinene våre. Innerst er de rosa, så kanskje jeg skal strippe dem, men da er det ingen farge for Jasmin! 


Bordet har fått samme farge som veggene på broren sitt rom, Belle sin kjole, og har fått decopage med en prinsesseserviett. Greit med en duk som hun ikke kan ta av!


Bokhyllen ble først malt i S 2060-R90B, IRIS, (inspirert av den blå maskeringstapen som jeg syntes stod bra til de lilla veggene). Fin farge, men veldig knallblå.
Derfor blandet jeg den med rødt, også fra brorens rom, men mine kunnskaper om farge holdt ikke helt stikk. Hyllen ble ikke lilla, men blågrå. Og det passet helt perfekt for da hadde vi også Askepott sin kjole!


Gutten har overtatt storebror sitt rom. Her hadde jeg begynt å pakke før jeg kom på å ta bilder.





Veggene er malt med S 1020-Y10R, SOL.
Far som er vokst opp med nittitallets flotte fargekombinasjoner av gult, rødt og grønt er litt skeptisk. Men det er et barnerom så det må ha litt farge, og Lynet McQueen har gult på seg!



 Pulten fikk vi gratis mot henting for mange år siden, og ble nå pusset opp for andre gang.
Hyllene på begge ungene sine rom er fra min gamle leilighet.
Møblene er malt med S 7010-R90B, BLÅGRÅ, og S 1085-Y90R, KORALL.
Så godt som samme farger som Cars-sengen hans.



Den fine, forholdsvis nye, kommoden har med noen få penselstrøk blitt seende like gammel ut som de gamle møblene, men hei, de matcher jo!



Gardinene ble mottatt med enorm glede! De har kun hatt rullegardin alle disse årene, foruten om det siste halve året hvor de hadde en gjennomsiktig lingardin til ingen nytte!
Nå har de fått lystette gardiner, og hvem vet, kanskje får jeg dem til å sove denne sommeren i motsetning til de foregående!

Jeg er veldig glad i gjenbruk og blir veldig fornøyd når jeg ser hva jeg får til ut av det gamle.
Men når jeg ser penger, tid, tålmodighet og innsats så frister det veldig å kjøpe nytt.
Skru sammen, fiks ferdig. Særlig når hele prosjektet skulle være ferdig på én uke.
Men fiks ferdig hadde nok ikke fått det like fint som dette!


EPILOG

Det første ungene gjorde etter å fått alle lekene sine inn på respektive rom var å bære det de ville leke med ned i stuen! Men i motsetning til før lekte de sammen istedet for å krangle om hvem sine leker det var.
Og det ble ikke noe mindre problemer ved legging, for nå savnet de hverandre jo!
Og med alle lekene på rommet vil de ha alle lekene med seg i senga istedet for å sove.
En kan tydeligvis ikke vinne en kamp uten at en annen oppstår, voksne-barn: 1-1!
Det går seg vel til.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar