onsdag 29. april 2015

Natur og kultur


Gårsdagens TellTur falt på natur- og kulturstien Åkra- Ferkingstad-Hop. 
Har vært i begge ender av denne løypa, men har aldri fått med meg det stykket midt imellom.
Det må i sannhet sies å være mye natur, det var skiftende landskap hele veien. 
Veldig fasinerende, en løype verdig for alle som liker å gå tur. 
Alt i alt, med noen små avstikkere, ble turen 9,5 km på ca to timer.


Åkrasanden fra en annen vinkel enn jeg ellers bruker å se den.


Frodig grønt.


Steinnaust fra ca 1890.


En avstikker når jeg først var ute på vandring.
Kjekt å bli bedre kjent i området.


Kjerrevei mot Stavasanden som det vel egentlig heter.
Jeg har kalt den for Ferkingstadstranda i tidligere innlegg.
Det er iallefall her vi har vært to ganger før på drageflyging med Barnas Turlag.


Gammel historie er det også mye av langs denne ruten.


Flott sjøslipt stein.


Fra moloen ser jeg mot Ferkingstad havn.
Mens jeg står her hører jeg plutselig musikk. Fisker frem mobilen, men den er helt stille. 
Ikke et menneske er å se.
Går mot land igjen, lyden blir sterkere og nå hører jeg at det er kirkeklokkemusikk.
Får ikke det helt til å stemme, for så vidt jeg vet er kirken et stykke unna.
Blir veldig nysgjerrig.


Det viser seg å være denne ved Fishermens Memorial som spiller musikk.
Klokken var akkurat passert 12.00.
Mulig den spiller hver dag, det kan jo være noe å tenke på om en ønsker å ta turen.
Det gjorde noe spesielt med opplevelsen av å være på det stedet.


Jeg kommer nok aldri til å få et arkeologisk blikk.
Bautastein - stein, nausttufter - gresstuster.
Ikke vet jeg!
Men jeg liker å tenke på at det har vært mennesker som har levd og jobbet her før meg. 


Ved veis ende.


Ungene hadde helt andre ønsker for sin tur, de ville leke på det nye lekeanlegget i Kopervik. 
Og noen ganger er det perfekt nok tur.


Fint for mor som faktisk ikke hadde orket å gå så mye lengre den dagen!






2 kommentarer:

  1. Du er kjempeflink til å ta bilder :) Ser ut som du har hatt en herlig tur, blir gjerne med neste gang :)
    Klem fra meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Det e alltid kjekt med selskap, så det e bare å bli med! Har masse nye steder som må utforskast :)

      Slett