torsdag 19. februar 2015

Fever in the morning, fever all through the night


Forrige ukes horoskop lovet "Romantikk og atter romantikk, til helgen kan du oppleve de heteste vinterkveldene du kunne tenke deg!" 
Hete var de, ja, riktig feberhete!
Siste uken har stått i sykdommens tegn, og helgen startet hett nok, først med feber hos gutten, så hos mor. 
Heldigvis kortvarig for mor som måtte pleie de andre syke. 
Gutten har fått en skikkelig influensa med stabil temperatur mellom 39 og 40 grader de siste seks dagene. 
Noen uvanlige symptomer, la oss håpe det ikke er smittsomt!


Ukens motto var: "Mer enn bare ord." 
De uttalte ordene gikk noe sånn som: "luktesansen min e heilt løyen for tiå, eg syns alle blomster lukte dritvondt, iallefall dei god-bedring-blomstene du fekk, men det e jo fint for deg for då sleppe du å føla press på å kjøpa blomster te meg!"
Vi hadde jo bestemt oss for å ikke feire alle hjerters dag.
For vår del den siste tiden har det vært viktigere å ha hjertet hver dag.
Hvem som la mest i de ordene vites ikke, men roser fikk jeg altså!


Fastelavenssøndagen kom med et nydelig, avslørende vær,


noen fastelavensris (ikke for mye!),



 og et legevaktbesøk på grunn av en smertefull hevelse.
"Mamma, ka e hevelse?"
"Det e når noe vokse, akkurat som fastelavensbollene her ska heva seg og bli store og fine!"
"Å mamma, denna bollå gjør så vondt!"


Siden vi nå allikevel måtte kle på de slakke kroppene våre for å dra til legevakten, bestemte vi oss for å gå en liten tur samtidig til Norges vakreste strand; Åkrasanden.


Foruten en hel del tare har også vinterstormene ført med seg mye annet rart. 
Det var rene skattejakten å kikke langs strandkanten!


"jeg fant, jeg fant!" ropte Askeladden.
"Hva fant du?" spurte brødrene.
"Jeg fant en død skjærunge," sa han.
"Fy kast 'n! Hva skal du med den?" sa de to, som alltid trodde at de var de klokeste.
"Å, jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den," sa Askeladden.


"Nei, nei, gutter, jeg fant, jeg fant!" sa han.
"Bare du fant litt vett til du kom fram!" sa de to. "Hva var det nå du fant igjen da?"
"En utgått skosåle," svarte han.
"Isj da! Det var noe å ta opp også! Kast 'n! Hva gjør du med den?" sa brødrene.
"Å, jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, så jeg fører vel den, skal jeg vinne prinsessen og halve riket," sa Askeladden.
"Ja, du ser ut til det du!" sa de to.


Turen kvalifiserte nok ikke til 30 minutter aktivitet om dagen, men om ikke annet var det 30 minutt med frisk luft og noen solstråler på kinnet! 
Vel hjemme måtte vi til med febernedsettende, nesespray, halsdrops og en strekk på sofaen!


Også denne uken skal visstnok stå i romantikkens tegn, med kosestund som motto!
Med nok et sykt barn, vannkopper hos litlejenta, er vi slettes ikke romantiske (men vi ser frem til en aldri så liten hotellferie uten barn ganske snart!).
Det har iallefall blitt mange kosestunder med to syke barn!

Og hva gjør man når nyinnkjøpte kostymer henger i skapet, men man ikke får delta på karnevalet i barnehagen?
Jo, da blir det karneval i heimen med diskotek på soverommet til Knutsen og Ludvigsen, maling av "tantoveringer", etterfulgt av kino med popcorn og kakao, og taco til middag.
Akkurat slik det skulle være i barnehagen!

Men han som elsker ansiktsmaling nektet å la seg male som Jack Sparrow som han kledde seg ut som, og hun som sier hun skal bli "let it go" med langt "let it go hår" når hun blir stor orket ikke en gang å kle seg ut!
Hun mer eller mindre sov seg igjennom diskoteket, kakaoen ble stående og han som elsker taco spyttet den ut for den var for varm og for kald!
Det ble nok ikke helt som i barnehagen!



I dag, på sjuende dagen, har gutten hatt sin første feberfrie dag, så vi måtte rett og slett ut og få litt frisk luft. Vi la turen innom nærbutikken, for så å smugspise en sjokolade under det store grantreet vårt før vi gikk hjem i pøsregn!
Det var langt nok etter en hel uke i sofaen der hovedaktiviteten har vært å se film!


Mor har til vanlig et stort behov for alenetid for å samle krefter, og det har det blitt lite av når fire slakkinger har trødd oppå hverandre 24 timer i døgnet i en uke nå. 
Det skal faktisk bli godt med noen timer på jobb i helgen, for det kan fortsatt bli flere hjemmedager før vannkoppene er borte!


Fortsatt god vinterferie, og til alle som måtte trenge det; god bedring!






5 kommentarer:

  1. Ikke for å forherlige, men det høres fint ut å være syk hos dere :) Neste gang jeg er syk, kommer jeg hjem til dere. Boller, ansiktsmaling og en hemmelig sjokolade under treet... hmm :)
    God bedring og klem fra meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja tror nok de har det godt de sjuke her i huset! Bortsett fra meg, for når eg blir sjuk så e det alltid noen som blir sjukare og må passast på! Forhåpentligvis har eg lært de ein ting og to sånn at de kan passa godt på meg ein aen gong :-) Takk for det! Klem

      Slett
  2. Neste gang du blir syk får du komme og legge deg på sofaen til pappa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, eg tar deg på ordet på det :-)

      Slett
    2. Hehe, eg tar deg på ordet på det :-)

      Slett