søndag 10. november 2013

En innholdsrik dag

FARSDAG
Gratulerer med farsdag til alle fedre!
Ungene og jeg var tidlig oppe som vanlig, så vi startet dagen med å lage farsdagskort. Det var en seanse med mye latter da penselen kilte de små under føttene. En herlig start på dagen! Overraskelsesfrokosten ble ingen overraskelse da far stod opp før vi i det hele tatt hadde begynt på den!

  
SKYGGELEK
En solrik morgen kan brukes til så mangt. Istedet for å kjefte da ungene herjet med gardinene mine (denne gangen), så jeg at her kunne vi faktisk ha det litt moro. Guttungen danser gangnam style, og på bildene av begge er de farlige dyr. Jeg tror bare jeg lar bildene tale sitt eget språk!
  
 




 

 











SØNDAGSTUR
Egentlig skulle vi gå spøkelsestur med Barnas Turlag. Men mye hurtigvekslende humør hos ungene, samt en anbefalt aldersgrense på fire år pga distansen å gå, valgte vi å avstå fra denne turen.

Kaoskrapylene: 1 - Foreldrene: 0

Men ut på tur skulle vi, i dag gikk turen til Visnes.

"En vinterdag i 1865 fant en sildefisker fra Jæren en utrolig rik koppererts i Vigsnes. Frem mot 1895 ble Vigsneset Nord-Europas største Kopperverk. Verket stod i sin tid for 70% av Norges koppereksport. Frihetsgudinnen i New York er kledd med kobber fra disse gruvene. Kobberminene var i drift i perioden 1865-1972. Museet forteller historien fra gruvesamfunnet og utstillinger viser arbeidsmetodene. Museet befinner seg i billedlige omgivelser med ride- og spaserstier i Fransehagen og en interessant lekeplass for barn."  (www.visitnorway.com)


Lekeparken og rutsjebanen var helt klart et høydepunkt. 


Inne i "gruvegangen" på lekeparken.


"Ikkje ta bilde av meg når eg rusje."
"Koffer ikkje?"
"Eg like ikkje å bli tatt bilde av."
"Nei vel."
Det er første og eneste gang jeg har hørt det, så jeg tok et bilde allikevel! Uten protester!














 Perfekt plass for pause med kakao.


 Skjønt, så mye kakao ble det ikke på oss siden vi klarte å velte tre fulle kopper til sammen!

 

For å bygge opp spenningen til den opprinnelige spøkelsesturen leste vi "Hvem spøker, Albert Åberg?" Det virket som om den var litt for skummel, men halvveis gjemt under dyna hvisket guttungen:
"Kan me lesa den ein gong te, den va ikkje skummel, eg e ikkje redde, altså."


Det er allikevel betryggende å kunne ramsen til Albert Åbergs pappa;
Stygge spøkelse, stikk din vei
-du finnes ikke, men det gjør jeg!


Vi kan vel si at vi fikk en slags spøkelsestur allikevel, og ungene storkoste seg!

Kaoskrapylene: 1 - Foreldrene: 1





2 kommentarer:

  1. For noen utrolig flotte bilder, du er rett og slett flink :) En flott tur :)
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Det var noen utrolig flotte bilder av ungene bak gardinene. De må du ramme inn altså. Jeg vil gjerna ha de bilde. De var meget unike :p :D.

    For ein fantastisk flott blogg du har :) Elsker å lese den. Fortsett slik. Og sååå fine unger du har...de e jo rett og slett nydelige...:p

    SvarSlett