onsdag 30. oktober 2013

Kosedag

I dag var det meldt fint vær, så de to minste fikk barnehagefri for at vi skulle ha kosedag i Åkramarka. Det er vel ingen stor overraskelse at det var like mye kaosdag som kosedag!
Turen begynte bra, vi gikk fra bilen og til begynnelsen på skogholtet.
Jeg fikk til og med en tommel opp!
Nistematen ble ikke like næringsrik som tenkt da det ble brukt så mye tid og energi på bare det å stelle oss og komme ut døra. Jeg hadde visst tanker om å lage sekken klar kvelden før, men også det ble med tanken. Jeg kapitulerte, så ungene fikk styre innkjøpene!
Vi var ute i nesten to og en halv time, og halvparten av tiden gikk med til grining! Litlejenta grein mest fordi hun snublet i alt, så vi må helt klart være masse ute i ulendt terreng fremover! Guttungen var generelt sutrete og trøtt av alt!
Men mye kreativ lek også. Langemann, kjøre båt på trestokkene og gjemsel for å nevne noe. Barhytta ble kalt "inn i gjemselen", mor ville kanskje sagt inn i glemselen! Her hadde vi også brannøvelse med alt det inneholder; brannalarm, nødutgangskilt, røykutvikling, evakuering og slukking med "brannkvister"! Brannvernuka i barnehagen har gjort et uutslettelig inntrykk.
Jeg forsøkte meg på konglemennesker, men det var visst helt uinteressant!
Vannlek overgår vel det meste. Her ble det både laget kakao og fisket i kakaogryta!
Rabbagasten fant det veldig morsomt å kaste "fisk" på mor, men jeg delte på ingen måte hans entusiasme!
"Frykte du nåke iblant før du kjenne det?"

"Kim gjør`kje det, ja kim gjør`kje det?"



"Komme du tettare inn på det, hende det titt nok at troll e et rotvelta tre." (Fra "Lindehålsmaen" av Vamp)


Mellom noen trerøtter fant vi denne soppen, eller hva det nå enn er!


 Litt av skogen fikk bli med hjem. Tinnfatet har jeg funnet på gjenbruken til den nette sum av 5,-!


Vel hjemme ble de små puttet i badekaret. Ettermiddagen ble betydelig roligere da det viste seg at guttungen var full i feber, så han er unnskyldt for sin sutrete formiddag!  





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar