søndag 8. februar 2015

Innekos


Hele denne uken har det vært nydelig vær, men siden ungene har vært ute mer eller mindre hele dagene i barnehagen, har de ønsket å leke inne hjemme!
Vi var en liten tur utfor døren for å se om såpeboblene ville fryse til is, men det var ikke kaldt nok. Med god vilje så fløy de kanskje litt saktere, men det skyldtes nok heller at det for en gangs skyld var tilnærmet vindstille mer enn kulden!


 Ungene har hatt hver sin kosedag med fri fra barnehagen.
De bestemte alt selv, og sånn kan to ganger vel tre timer arte seg:

 Rabbagasten startet sin fridag som et svart teppespøkelse uten øyner, nese og munn, bare med hals og hode. Og tydeligvis tær, det lærte han på den harde måten!
Foten ble etterhvert (dramatisk) bandasjert på beste sykepleiervis, og lagt høyt på en pute mens han spilte dataspill med far.
"Eg har blod på tånå mi, så me må bare væra inne!"



"Eg savne søsterå mi! Eg vil bygga et duplohus te na!"
Mor finner frem klosser i jentefarger.
"Mamma, du må bygga politihuset mitt istedet."
Mor begynner på politihuset.
"Mamma, koffer hjelpe du meg ikkje med hagen?"
Mor hjelper med hagen.
"Nå kan du bygga ferdig politihuset heller. "
Mor bygger videre.
"Ska me laga tog heller?"
Mor finner togting.
"Å mamma, koffer bygge du ikkje?"
Hmmm.



"Nå bygge me med lego heller. Kan du bygga politilastebilen min?"
Den ikke alltid like skjønne søsteren er ofte ansvarlig for å knuse legotingene hans.
Det er et mareritt å finne noe i legokassen, men ok, det er hans dag!
"Stopp å grav, mamma, eg fant noe eg trenge."
"Eg trenge ein sånn som detta, kan du hjelpa meg med det?"
"Nei, det e du som bygge lastebilen. Mamma, kan du bygga brannbilen heller?"
"Nei, nå bygge eg lastebilen som du spurte om."
"Ok."
Noen minutter senere: "mamma, kan du bygga politimotorsykkelen, den tar raskare tid."
"Nå gjør me oss ferdig med lastebilen heller. Du klare å bygga motorsykkelen sjøl!"
 "Mamma, ska me leka med Lego? "
"Men det e jo det me gjør?"
"Nei, me leke ikkje, du bygge!"
Hmmm.



"Mamma, ka ska me leka med nå? Ska me leka med bilar?"
"Ja, me kan vel det, et øyeblikk bare."
"Kom då. Kom då. Kom igjen. Nå!"
"Å nei, transportbilen krasja i garasjen og motoren brenne!"
"Her komme brannbilen te unnsetning!"
"Ikkje den, mamma, den har øyner!"
Noen minutter senere hadde alt utrykningskjøretøy også krasjet og tatt fyr, og alt håp var ute!

Da var det tid for lunsj og nok en reprise av "Brannstasjonen"!



Litljejenta startet fridagen med filing av negler og "josa" neglelakk ("Eg like ikkje guttafargar!"), mens hun satt på fanget og også vi så "Brannstasjonen".



Reparasjon av ødelagte smykker fra laaang tid tilbake (Sønda`morra blues).
Og vi samarbeidet om å lage et nytt armbånd, mens hun satt på fanget og vi så på Pippi Langstrømpe.



En liten tur på butikken for å handle. Hun fikk et Frost-blad med Frost-effekter (siden hun som sikkert nesten alle andre jenter) ønsker å være Dronning Elsa på karnevalet i barnehagen!
Vi skulle egentlig ut og leke, men når frost smykket ble ødelagt umiddelbart ble alt veldig trist.
Selv om mor fikset det.
Derfor fant vi frem popcorn, pakket oss sammen inn under teppet på sofaen mens vi så (hva ellers?) Frost! Og så sovna vi!















To vidt forskjellige dager, og en skulle tro at de hadde vidt forskjellige behov.
Men egentlig hadde begge to samme behov, nemlig alenetid og full oppmerksomhet fra mor og far.
Og det var tydelig at de fikk behovet dekket, iallefall for en stund!



Så får mor plage de små med mer tur en annen dag!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar