fredag 2. januar 2015

Topp tur!


Mor trosset værmeldingene og bestemte seg for at i dag måtte det bli skikkelig tur etter noen heller rolige juledager. 
Siden vi allikevel hadde et ærend til byen, ble Vardafjell mål for dagens tur. 
Vi gikk selvfølgelig den bratte naturstien opp! 
Det vil si de lå mer på bakken og rullet rundt, ikke fordi de var trøtte og sure, simpelthen bare fordi det var gøy!
En mer lystbetont og humørfull tur enn dette bryr jeg meg ikke om å drømme om en gang! 


Dette var ikke bare en topptur, men en topp tur! 


Det blåste godt, 


men vi hadde faktisk litt sol. 
Utstikkeren på bildet er bunkersen på toppen av fjellet.

"Mamma, du måtte ikkje sei at eg sko kosa meg." 
"Koffer ikkje, kose du deg ikkje da?" 
"Nei, det va ikkje kjekt å vær her inne aleina!" 
Mor klandrer han ikke! 


Jeg må skryte av den nye jakken min, en Bergans dunjakke. Under hadde jeg kun en superull-genser. Kan ikke huske sist jeg hadde så lite klær på, og var så veltemperert! 
Hvis du ser vekk i fra at mor hadde puttet frosne (innpakkede, selvfølgelig) pannekaker i lommene for å prøve å tine dem med kroppstemperaturen! 
Det lykkes ikke!

Mor har nemlig et mål om sunnere turmat som allikevel er god og belønnende for både små og store. Mor skårer på første del, matlagingen, men har ennå et stykke igjen når det kommer til planlegging! 

Pannekaker:

3 dl hvetemel
 3 dl havremel (malte havregryn)
 0,25 dl Tagatesse (søtningsalternativ)
1/2 ts salt
1 liter ekstra lettmelk
4 egg

Stekes i økologisk Cocosaolje pure (kokosolje uten smak)

Røren skal visst egentlig svelle en halvtimes tid før eggene skal oppi, men sånt har jeg ikke tid til! Godt blir det uansett! 

Is-teen jeg lagde her om dagen falt ikke helt i smak, men når den ble helt over på originale is-te flasker smakte den mye bedre!

Neste gang blir det en liten endring, da tror jeg ikke det blir så stor forskjell fra kjøpe is-te!

Is-te:

ca 1,8 liter kokt vann
5 poser koffeinfri fersken-te
2 ts Tagatesse

Trekkes som anvist på pakken. En del vann fordamper så det blir ca halvannen liter.


Vel, ingen spiste nistematen selv om de gjorde et tappert forsøk, det skal de ha!
Vi endte opp med akkurat det mor prøver å styre unna, nemlig boller og sjokomelk fra butikken! 


Til gjengjeld ble middagen/kveldsen mye sunnere. 
Barna er av typen "eg like ikkje, og eg vil ikke smaka for eg like det ikkje!" 
Mor har innsett at det er en del av utviklingen, de er ikke underernærte, men havrepolarbrød med syltetøy og kyllingpostei til de fleste måltidene... vel.

Hjemmelaget pizzabunn: 

3 dl hvetemel
3 dl havremel (malte havregryn)
0,6 dl Fiberfin (erstatt ca 10% av hvetemelet)
1 pk gjær 
1/2 ts salt
2,25 dl lunkent vann
3 ss rapsolje
litt raspet parmesanost

Deigen ble litt mer porøs å jobbe med enn ellers, men ikke smuldrete. 

Hjemmelaget mild pizzasaus:

1 boks hermetiske tomater
1 kokt gulrot
1/3 lett kokt squash
2 ss utblandede Chia frø (utrolig næringsrikt, uten smak)

Alt moses sammen med stavmikser og tilsettes ketchup uten sukker, worcestershire sauce, 1 ss lettrømme, salt, pepper, oregano, basilikum og estragon. 
Ikke spør om blandingsforhold for det er tatt på slumpen  og smakt til underveis! 

På toppen var det kun skinke og ost, for det er det eneste ungene vil ha.
Far tok en ny vri, han toppet pizzastykkene sine med kanel!
Men mor lurte dem! De spiste nesten halvannet stykke hver, far likte det, mor likte det; 1-0 til mor!



2015 er Friluftslivets år, og vi satser på å være mye ute dette året også!
Så, bli med ut, folkens!






1 kommentar: