søndag 1. desember 2013

Første adventssøndag

Inspirert av min mors flotte adventsdekorasjon fra i fjor, hadde jeg lyst å lage en tilsvarende i år. Kakeformen fant jeg på gjenbruken for 20,-. Vi har pyntet med litt av skogen vi har dratt med hjem fra turene våre, hjemmetørket appelsin og masse nellikspiker. Det lukter veldig godt!
Det var også åpning av første kalendergave; et lite puslespill hver hvor puslebitene ble revet i fillebiter fordi mor ikke ville bli kommandert til å rydde det de hadde kastet på gulvet! Men mor ryddet likevel hun, mer enn de sikkert vil like! Godt jeg har kjøpt rimelige kalendergaver!

Tusen takk til min kjære søster som har sydd adventkalendere til alle tre ungene! Desverre viser det ikke her hvor fine de er, men de bringer iallefall mye glede!
Så hva skulle vi gjøre med denne søndagen? Av dagens oppførsel, og gårsdagens erfaring, skjønte jeg at denne dagen kunne bli av den vanskeligere sorten. Og da far i tillegg skulle tilbringe deler av dagen i garasjen for å montere garasjeport, tok mor mobilen i egne hender. Noen tastetrykk senere hadde jeg en plan. Det er ikke dermed sagt enkelt å komme seg noen plass på en slik dag. Mor forlot huset med et surt "det blir ikkje middag i dag" (og slengte maten jeg nettopp hadde tatt ut av frysen inn i kjøleskapet), og et "eg komme ikkje him før ungane ska legga seg". Bra for mannen min at han har en garasje å rømme i når jeg er i dette uhumøret, selv om det strengt tatt var jeg som rømte denne gangen!
Vi kjørte til Haugesund. I parkeringshuset har de dekorert ganske fint, men jeg lurer på hva neshornmentalitet er for noe!
Vi tok turen til Julemarkedet på rådhusplassen sammen med barnas morfar og bestå. Masse inntrykk for både små og store. Etter første runde satte vi oss ned og spiste grøt. Det passet veldig bra, for jeg hadde egentlig ingen formening om hva jeg skulle lage av kjøttdeigen og baconet jeg hadde tatt ut av frysen tidligere!
Så måtte de selvfølgelig få kjøre karusell. For litlejenta var det første karuselltur!
Hva er vel et Julemarked uten en julenisse med godterier i sekken? Jeg benyttet selvfølgelig sjansen til å minne min far på hvorfor jeg er redd for nisser, til masse latter! Dere er tilgitt, og egentlig synes jeg bare det er artig med alle kommentarene jeg får av folk når de hører om en voksen kvinne som er redd for Julenissen!
På gamle slakthuset har de også i år satt opp en pepperkakeby.

Jeg glemmer aldri mitt første besøk i pepperkakebyen i Bergen for ca sytten år siden. Stemningen, lukten og magien. Den samme magiske følelsen får jeg hvert eneste år jeg går inn i en pepperkakeby. I år er intet unntak.
Det ser ut som om ungene kjente litt på den samme magien!
Videre tok vi turen til lekeparken i Haraldsvangen, populært kalt Vangen.
Føyser er et godt utgangspunkt for helikopterkikking!

En liten tur inn i skogen måtte vi selvfølgelig også!

Hvor det er vann, er det barn. Kombinasjonen fører stort sett til mye ekstraarbeid for mor! Men jeg synes det er helt greit, for jeg ser hvor kjekt de har det!
Når vi så begynner å bli litt trøtte og kalde, så drar vi hjem til bestemor og får ladet batteriene! Lek, en god drøs, en kopp god og varm te, litt å bite i og sjokoladebiter som ungene gav til mor fordi de ikke likte dem. Jeg kan jo ikke si nei når de vil dele, det er jo det vi prøver å lære dem! (Søte unnskyldninger, hvor kommer dere fra?)
Til kvelds ble de ambrosiabrød og norlandskaker fra Julemarkedet, og umiddelbar søvn for de minste.
Dagen har vært en innertier, og gjorde morgenens (sånn sett velbegrunnede) bekymringer til skamme!
Kjære familien min, det er så kjekt å være sammen med dere!
God adventstid!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar