lørdag 21. desember 2013

Førjulstur i Djupadalen

Siste søndagsturen vår gikk til Filuftslivets hus ("friluftshuset") i Djupadalen sammen med Barnas Turlag. Ungene fikk sitte i vogna, så denne gangen kom vi fram sammen med de andre!
Jeg har alltid sagt at jeg trives best ved havet, men jammen meg er det fint i skogen også! 

Jeg var helt sikker på at jeg visste hvilket hus vi skulle til, men vi tok av inn på en grusvei jeg aldri har sett før. Utenom de siste årene har jeg gått jevnlig i Djupadalen, og trodde jeg var kjent, men det har visst skjedd mange endringer som ikke jeg har fått med meg! Så jeg slo meg til ro med at dettte sikkert var en annen vei til samme antatte hus.
Min første reaksjon da vi kom fram var: kor kom detta huset fra? Har det alltid vært her? Så tenkte jeg at vi hadde kommet på baksiden av antatte hus siden vi hadde gått en annen vei, men litt sondering rundt huset avkreftet det. Grublet så lenge på dette at jeg til slutt måtte høre med en av turlederne. Huset er visstnok en gammel skogvokterbolig fra 40-50 - tallet! (Har ikke funnet noe informasjon som bekrefter dette.)

Tror ikke lengre jeg kan skryte på meg å være kjent i Djupadalen, lurer på hva andre ting som skjuler seg i mellom trærne!
Uansett, kikker man litt opp fra bakken og inn mellom trærne, så kan man få øye på litt av hvert. Vi så både troll og kunst!
Vann har som alltid en magnetisk tiltrekningskraft på de små!

En helt fantastisk stein som ser ut som om livet selv renner igjennom den!
Naturen rundt.
Bjørker er bare kule, særlig når de er våte.
Og denne garasjeporten kunne jeg bare ikke gå fordi uten å forevige den!
 
 Det var tent bål for grilling og varme ved gapahauken,
utdeling av pepperkaker, gløgg og refleks,
lek i skogen i mørket
og mor sprang rundt med kameraet som alltid! Det er alltid spennende å se hva som dukker opp på bilder tatt i mørket.
På vei tilbake til bilen passerte vi den lille fossen ved Stemmen. Det er første gang jeg ser den lyssatt, og kikker du godt etter kan du se underlige vesener som gjemmer seg i vannet også.
Rart hvordan ungene trives så godt ute i mørket, når de absolutt vil sove med lys på om natta!
Nå gleder vi oss til å se turprogrammet for neste år!
(Undergrunnen ved Djupadalen.)






1 kommentar:

  1. Flott tur og masse gode minner for ungene! Og så er du så flink til å få med deg detaljene rundt deg :) Jeg vil gjerne være mer med på neste års turer :)
    Klem fra meg

    SvarSlett