tirsdag 25. august 2015

Siste og første


"Det meldes om noe regn fra klokken tretten i dag, og etterhvert større nedbørsmengder. Det ser ut til at regnet dominerer til og med neste mandag" sa damen i radioen.

Tidligere i dag forsøkte jeg å få ungene til å forstå at værmeldingen ikke nødvendigvis alltid stemmer. De hadde fått med seg at det er meldt mulig torden i dag, og gikk engstelige rundt og ventet på at det skulle begynne.

Jeg derimot hadde planlagt dagens turer og hadde klokketro på at værmeldingen ville holde stikk!

Turen gikk til Tømmerhammar, 95 m.o.h., fra motorsportbanen ved Årabrot.
For meg var dette den tiende og siste TellTur-turen i Haugesund! 


Jeg burde nok ha tatt mitt eget råd om å ikke stole på værmeldingen, for klokken halv elleve åpnet slusene seg.
Regnjakka lå i sekken og støvlene var på, men hva hjalp vel det når det rant rett ned i støvlene!


Men jeg klager ikke!

Skjønt jeg har klaget over at jeg alltid blir så fort andpusten og svett, men når jeg brukte 1 time og 23 minutt t/r på en tur som er beskrevet til ca. to timer t/r så er det vel kanskje akkurat sånn det skal være!


Siden jeg allikevel var i området kjørte jeg videre til Ryvarden, og med det fikk jeg min første TellTur-tur i Sveio kommune!


Planen er allikevel å fullføre de resterende seks TellTur-turene jeg har igjen i Tysvær kommune innen 1. november. 
Har jeg tid til flere så kan jeg fortsette i Sveio!


Slapp unna regnet på denne turen!


To kilometer på grusvei går noe raskere enn to kilometer i mark, brukte 45 minutt t/r.


Tilbake i bilen, klokken 13.07, regnet begynte så vidt akkurat som lovet på værmeldingen.
En time senere var det i full gang, og siden har det fortsatt!
Sommeren er over for i år, greit nok, det er egentlig kjekkere å gå tur når solen ikke steker!






1 kommentar:

  1. Herlig tur - regn eller ikke. Kjekt å variere terrenget og gå ulike turer. Den værmeldingen enser jeg knapt, ser hva som er på himmelen samme dag og tar det derifra ^_^ Nå går jeg ikke lange turer eller høyt til fjells i år, så det funker greit :) Det er litt friskere å gå tur når den varmeste sommeren er over. Høsten er ei finfin tid!!

    Nyt turene fremover, alene og/eller i godt selskap med små og store :)

    SvarSlett