mandag 26. juni 2017

Guttarommet


Loftet e ungane sin boltreplass. 
Her har de kvar sitt rom, samt ein gang kor me lage te felles tv-, film- og spillekrok. 
Visjonen va å bruka fargar i noenlunde samme nyanser sånn at det blei både lekent og dempa med rolige overganger mellom fargane. Og så sko det vær tre fargar. 

Jenterommet va forholdsvis enkelt å finna fargar te, men guttarommet, ai, ai, ai. 
Begynte med å kikka på blått og grønt, men enten blei det for baby (han e jo sju år!), for bondsk, for skarpt eller for mørkt. 
Det va nå eg skjønte at fargekunnskapen og interiørkreativiteten min va passelig rustent! 
Maen meinte eg hang meg alt for mye opp i fargekodane. Det gjorde eg sikkert, men det va sånn eg ville ha det!

Så kjøpte eg noen putetrekk på Wish te barnerommene og fant ut at eg sko tenka annerledes. Eg ville ha blågrønne og lys brun/beige fargar med oransje detaljer. Det sko bli et sprekt guttarom! 
Men blågrønt blir fort turkis, og allerede på første penselstrøk skjønte eg at detta va Elsa-blått. 


Guttungen syns fargen va "kuuul", men eg såg for meg ein åpenbar innfallsvinkel te mobbing og et framtidig: "Det e din feil at eg blei mobba for du malte Elsa-rom te meg, du gjorde det med vilje. Eg hate deg!" 

Eg malte veggen ferdig med klump i hjerta i håp om at heile veggen sko se bedre ut enn bare noen penselstrøk. 
Den gjorde ikkje det, vettu!


For å spara litt på pengene (siden eg nå hadde tre ubrukelige malingsspann) valgte eg å bruka samme grønnfargen fra jenterommet på den ein veggen. Det blei veldig bra, men nå va eg omtrent lika grønn på ka som sko bli kontrastfargen. Mamma måtte trø te og me fant ein fin blåfarge. 

"Blir ikkje den o Elsa-blå" sa guttungen då me stod på Obs'en og egentlig ikkje kunne komma seg fort nok te Leos Lekeland. Blei brått ganske svett då me i all hast ein lørdag ittemiddag sko finna ennå ein ny farge! 
Te slutt valgte han ein fin blåfarge, ein eg hadde sett på men forkasta for eg va redd han sko syns at den blei for lilla.
"Oi, lilla!" va det førsta han sa då eg hadde malt veggen! 
Og i det øyeblikket va eg klar te å forkasta alle ideear om maling og oppussing, og tenkte at de får bare flytta inn sånn det står akkurat nå, eg gir opp! 

Nå ligge det ikkje i min natur å gi opp, så rommet blei malt ferdig.
Og då gardiner og møbler va på plass, ja då va eg o på plass, og blei lika fornøyd med hans rom som med hennas rom! 
Bare litt mer utslitt!









Bilde eg laga te Valentindagen passa perfekt inn i fargane!

Drømmefangaren henge over sengå, men den fange nok ikkje så månge drømmar siden han helst sove hos oss!

Tak (lys grønn): S1005-G50Y / 0512 / ISSOLEIE

Knevegg (grønn): 2509-G59Y / 8478 / PALE GREEN

Vindus-/dørvegg (blå): S3030-R80B / 5894 / HAV IS

Ett strøk med Jotun kvist- og sperregrunning

To strøk med Butinox 3-i-1





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar