onsdag 20. mai 2015

TellTur - Dagbok 2


MANDAG 11. MAI: RIDESTIENE PÅ VISNES OG BUKKØY

I går gikk hele familien tur til Visnes. Tanken var at ungene kunne leke på lekeparken mens mor tok en liten treningsøkt. Lekeparken var avsperret så da gikk vi likegodt alle sammen.
Men vi fant ingen kode. 
Siden vi var invitert på middag kunne vi ikke bli så lenge, men da vi gikk så jeg skiltet til der vi egentlig skulle ha gått! 
Jeg trodde bare det var promenaden langs vannet, men her finnes altså flere turløyper.


Så da målebåndet i dag viste fem cm reduksjon rundt midjen på to uker, var det motivasjonen som fikk meg til å hoppe i regntøyet og kjøre tilbake til Visnes i høljeregn!
"Ridestiene" starter ved Fransehagen og er en rundløype på grusvei på 2,2 km. Med avstikkere til fornminner som Verketsløa, Kanonstillingene, Smeltehytta og Lysthushaugen, og til Tressvik badeplass (hvor jeg ikke ville badet) ble turen 3,6 km på 50 minutt. 

Du er aldri alene i skogen! 


Det ble i korteste laget, så jeg kjørte like så godt ut til Bukkøy for å plukke med meg en kode der også!
Utrolig mye veltede trær etter høststormene, kommunen har faktisk hengt opp advarsler mot å gå inn i skogen. Men jeg hadde en kode å hente, så jeg fulgte stien rundt uansett!
Den rundturen gav meg 2,7 km ekstra på vel en halvtime.
Da var jeg våt, svett og kald, men i motsetning til disse stakkars små som ristet og skalv, kunne jeg dra hjem og varme meg!


Det blir en del kjøring når jeg skal gå alle disse turene, så sånn sett er det greit å slå sammen noen av turene når det passer sånn.
En annen fordel med å gå TellTurene er å se nye plasser. Bare i dag fikk jeg erfare at Visnes og Bukkøy er mer enn bare Fransehagen og vikinggården!
Begge plassene passer forøvrig veldig bra for barn.

TIRSDAG 12. MAI: LIONSLØYPA OG SØRE KROKAVASSNUTEN

Denne uken har jeg arbeidshelg så derfor måtte jeg gjøre en ekstra innsats i dag.
Bestemte meg for to TellTur-løyper i Djupadalen.
Først gikk jeg hele Lionsløypa rundt Eivindsvatnet. 
Selv om jeg har veldig gode fjellsko, var det støvler som var det korrekte fottøyet for begge disse løypene.
Stoppet kilometertellingen ved rasteplassen nedenfor tretrappen, den stoppet på 3,5 km på én time, inkludert en liten prat med en tidligere kollega.
Det er ikke bare ungene som har sin fast turmat! Skjønt i dag ble det litt for lite så det første jeg måtte gjøre etterpå var å stoppe på nærmeste butikk for påfyll!


Videre skulle jeg hente en kode på Søre Krokavassnut. Tok runden om Krokavatnet og Presten, 213 m.o.h.
Presten rundt Krokavatnet, fra rasteplassen ved Eivindsvatnet, er ca 6,4 km.
 På en rasteplass der traff jeg på noen hyggelige mennesker som tilbydde meg nistemat på veien, men da hadde jeg allerede akkurat spist min fantastiske Nutrilett-bar!

Ble forøvrig ganske mismodig da jeg stod her og tenkte at jeg skulle gå rundt hele dette vannet, men det var absolutt ikke aktuelt å snu for å kjøre tilbake en annen dag.
Når jeg ser det slik på bildet tenker jeg at dette er minst en hel dags tur, men sannheten er at det går veldig raskt å gå rundt!


Fra Søre Krokavassnuten, 249 m.o.h. fulgte jeg Trolladalen, 1,8 km, mot Steinsfjellet. 
Og av alle turene jeg har gått, møtte jeg den første hoggormen på asfalten opp til Steinsfjellet.
Turen ned fra Steinsfjellet og tilbake til bilen kunne jeg egentlig ha klart meg uten, det er bare vondt å gå på asfalt. Det var en lettelse å kunne skifte fra støvler til joggesko etterpå!


Andre del av turen ble 9,6 km på to og en halv time. 
I morgen blir det fullstendig treningsfri dag!

ONSDAG 13. MAI

Fikk en tanke om at jeg burde lete etter bikini nå før alt var utsolgt.
Skal ikke skryte på meg at det var en fornøyelse, men jeg har altså klatret over en stor terskel og kjøpt en bikini uten å felle tårer! Og ikke nok med det, jeg kjøpte jammen meg to!
Riktig så stolt av meg selv!
Etterpå feiret jeg med sjokolade! Rett etter tannlegetimen!
Wild life!

MANDAG 18. MAI: GRINDAFJELLET

Ny tur, i dag til Grindafjellet, 71 m.o.h. 
Parkerte på Våga kai på Fosen. Derfra gikk jeg ca. 500 m tilbake veien jeg kom fra, der var det skilt til turmål på venstre side av veien. 
Fra kaien er det ca. 1,5 km til toppen. Her med utsikt mot Bokn.


Det ble ikke mye treningstur, men det ble iallefall frisk luft! 
Det gikk også litt trått i starten fordi jeg var så tissetrengt.
En rar ting er at uansett hvor lite vann jeg drikker, og uansett hvor mye jeg går på do før jeg går ut på tur, så starter jeg enhver tur med å være så tissetrengt at det det første jeg må gjøre er å finne meg en plass å gå på do!


Og med dette har jeg gått alle ti Karmøy-TellTurene, og har så langt samlet inn hundre poeng!
Så nå må jeg begynne på nytt igjen, men dere skal slippe å lese om repetisjon av turene!
Heldigvis kan jeg også gå TellTurer i andre kommuner, for det er kjekkere å gå på nye steder!
God tur!






2 kommentarer:

  1. Tydeligvis både hygge- og nyttetur her, skjønner jeg :) Nyt turene videre!
    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ska eg :) litt lite turar denna måneden, men satse på mer i ferien! Klem

      Slett