onsdag 1. oktober 2014

Klatrejungel for små apekatter


Har et aldri så lite etterheng for tiden når det gjelder turrapporter, denne turen gikk vi for en uke siden!
Ungene hadde to planleggingsdager i barnehagen, etterfulgt av helg. 
Det vil altså si fire fridager på rad, så vi måtte ut på tur for å unngå fotspor på veggene hjemme!
Vi fikk med oss spreke oldemormor på tur i Djupadalen på let etter Haugesund Turistforenings klatrejungel som jeg har snakket om i flere måneder.


Ungene hadde vært seint oppe kvelden før for vi hadde vært i svømmehallen (hvorfor må nå svømmehallen åpne så seint på ettermiddagen i ukedagene?) og det bar humøret deres preg av. 
Vi hadde ikke kommet langt før de var trøtte, sultne og ville ha pause. 

Et smilende troll i skogen,


en rutsjebane,



noen glupske ender som kom fykende som små sjøfly


og noen sjokoladebiter som smarte oldemormor hadde lurt med seg i sekken gjorde at vi kom oss et stykke videre!




Så mye lengre kom vi vel ikke før de fortsatte å mase om pause.
Vi lokket og lirket og sa at vi snart var fremme. 
Ettersom mor faktisk ikke visste når vi fremme, var det nære på at det ble duket for lunsj i veikanten, i pøsregnet.
Men plutselig dukket denne lille hytta opp.


Her var tak over hodet og trestubber nok til bord og stoler.


Med påsmurte skiver, hjemmelagede boller, kakao og enda mer sjokolade, tror jeg dette er en av de koseligste lunsjene jeg har hatt på lenge! 
Det var noe med hele settingen mens det høljeregnet på utsiden.


"Se, mamma, eg klare sjøl" sa litlejenta da hun åpnet pakken med agurk.
Heldigvis kunne oldemormor trylle dem helt rene igjen! 


Da alle var mette og gode, og regnet hadde stoppet, fant vi klatrejungelen som faktisk ikke var lengre unna enn rundt neste sving!
En kjekk plass, men ikke helt ideell for de aller minste da det er for stor avstand mellom de øverste og nederste tauene, slik at de trengte hjelp til klatringen.
Men gøy hadde de det uansett!


Med en liten bekk i nærheten måtte selvfølgelig fiskelykken testes,


og mange grønne og brune fisker bet på kroken!


Forøvrig var det veldig fint inne i skogen!


På hjemveien lokket vi frem endene igjen, og denne gangen fikk de stillet sulten med rester av nistematen!


Helgen avsluttet vi på Visnesmarknaden, etter at vi først hadde bommet på dato for søndagsbading, dernest bommet på klokkeslett for tur med Barnas Turlag fordi vi hadde tenkt å svømme! 
De små var fornøyde uansett, de fikk rutsje masse og komme ombord i Redningsskøyta!






2 kommentarer:

  1. Dere har det så kjekt på tur, og så kjekt at oldemor kan være med :) Jeg gleder meg til fjelltur med dere i morgen :)
    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Me glede oss masse me o! Litt forvirra med tanke på praktisk pakking for tre personer, så nå legge eg meg og står heller litt tidligere opp I mårå :-)

      Slett