mandag 4. november 2013

Brannvakt i Hundremeterskogen

Søndagsturen gikk til Hundremeterskogen, ikke så langt hjemmefra. Barnehagen går en del tur her, og jeg ville at ungene skulle vise meg plassen.
"Men eg vil ikkje gå her, eg vil te kaptein sabeltann lekeparken."

"Men du kan jo bare visa meg, så kan me gå te kaptein sabeltann lekeparken ittepå."
"NEI, eg vil ikkje vær her."


"E detta den hyttå dokke pleie å leka i?"
"Mmm."
"Kan me bare gå opp å se, så går me te lekeparken ittepå?"
"Ja, men me kan jo leka her litt, bare litt."
"E du sikker på at du vil det da?"
"Ja, ei litå stund så!"
  

"Me kan jo leka at detta e brannstasjonen, og så e eg brannmann, og så e søsterå mi brannmann og så e du mamma brannmann."
"Ja, det va ein god idé, det gjør me."


Brannstasjonen er praktisk laget med utsikt i alle retninger, her med utsikt mot øst.
  

Utsikt mot sør.


Og utsikt mot vest.


Å nei, nå begynne pipen (brannalarmen), og det komme røyk, men det brenne ikkje altså, me må springa te sandkassen."
"Uff, ja då ska me springa ut me o."
"Sånn, nå e alt bra, eg ska bare starta av pipen."
"Godt jobba, brannmannen min!"


"Me må spisa, brannmannen ska ut å finna mat." 
Dagens lunsjrett var en helt fantastisk pizza.


Konglebranntelefonen ringer: "Hallo, ja, brenne det? Javel."
Brannmannen slenger telefonen i fra seg.  "Aahhr, eg har ikkje tid å slukka brann nå, me må sova." En kort hvil senere (for litlejenta var det en lang hvil, hun var så trøtt og fullstendig uinteressert i storebrors lek);
"Nå brenne det i skogen, me må kjøra långt. Eg brannmannen e på saken."
"Detta e ein brannbåt som har hjul og kan kjøra på veien med blinkelys."

 
"Å nei, det e ikkje mer vann, ka ska me gjør nå? Eg vet, me kjøre te sjøen og hente vann, men vær forsiktig, det e krokodillar her. Nå e den (brannkvisten) fullt i vann, nå kan me slukka. Psssjjjjj (slukker). Nå e det tomt for vann igjen."


"Då tror eg at me kan gå videre, eg."
 "Ja, eg ska bare låsa brannstasjonen fysst, dudududu, klikk lås, sånn."
"Ska me gå te kaptein sabeltann lekeparken?"
"NEI, eg vil ikkje det."
"Va det kjekt å vær her allikavel?"
"JA!"





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar